نظافة البوتجاز - ملك قلبى

ملك قلبى

4 ديسمبر 2022
307
0
0
نظافة البوتجاز
مين زيي بتكره تدخل المطبخ لما يكون البوتجاز مش نضيف اكيد فية كتير و كتير كمان بيكرهوا تنظيف البوتجاز اصلا و بيكرهو المطبخ ( زيي بالظبط) لو زوجي سال مين اللي بتتكلم دي مش انا ok
صراحة عندي شوية نصائح ممكن نستفيد منها جميعا
1- عند تنظيف البوتاجاز من الافضل و ضع كمية من الماء الساخن والخل ونقطة جاز او كلوروكس على سطح البوتاجاز قبل ازالة الدهون لان هذة الخلطة تعمل على اذابتها

2- عند تنظيف البوتاجاز من الافضل احضار دلو به ماء دافئ + خل + كلور ( كلور كمية صغيرة جدا ) و ننظف بليفة متوسطة الخشونة حتى لا تجرح السطح الخارجي و الاجناب
3- بيترسب بعض الدهون في الحواف الجانبية للبوتاجاز ممكن ازالتها بحرف سكينة النقاشين اذا لم يكن باستطاعتك فتح الوش الخارجي
4- عيون البوتاجاز يتم تنظيفها بغليها على النار في قدر فية ماء و اريال و خل لمدة 15دقيقة وهتشوفي النظافة رجعت زي ما انت شرياها
5- ممكن نعمل كدة مع استندات العيون بس ما تتغلى على النار لانها بتكون من خامة سهلة الكسر بس بننقعها في ماء دافئ و خل واريال لمدة ساعة و شوفوا النظافة
6- عاوزة اقول حاجة مهمة نقع العيون و الستندات يا ريت ما تتعمل كل مرة تغسلي فيها بوتاجازك لحسن كدة هتجيبي اجلها بدري و تدعي عليا بدل ما تتدعيلي كفاية مرة واحدة في الشهر او كل شهرين مرة
7-فى ناس بتعمل اوشاش لمفاتيح العيون بس صراحة انا ما جربتهاش بس اعتقد انها هتكون جميلة وخاصة لو الوانها متوافقة مع الوان المطبخ و ستحمي من السخونة اللي ممكن تاذى يدك ومعرفش اصلا بتتعمل ازاى يا ريت اللى تعرف حاجه عن كده تقولنا